shutterstock_191133404

Aerobic on vauhdikas urheilulaji, joka keksittiin 1980-luvulla. Lajin harjoittelu sisältää erilaisia askelsarjoja, lihaskuntoa ja monipuolisia kuntosarjoja. Aerobicia harjoitellaan musiikin kanssa ja koko harjoituksen vetää ohjaaja. Aerobicin historiaa alkaa Yhdysvalloista, missä lajista oli kirjoitettu useita suosittuja kirjoja. Aluksi aerobic oli suosittu nuorten keskuudessa, mutta nykyään lajin parissa harrastaa kaikenikäisiä ihmisiä.

Varsinkin 2000-luvulla laji on kokenut todellisen mullistuksen ja aerobicista on tullut entistä monipuolisempi ja turvallisempi laji. Nykyään lajissa voidaan nähdä erilaisia elementtejä myös muista lajeista kuten tanssista, nyrkkeilystä, joogasta ja voimistelusta. Lajissa käytetään yhä enemmän erilaisia painoja ja muita oheisvälineitä kuten voimistelukeppejä ja voimistelunauhoja.

Yksi aerobicin harjoitus kestää yleensä yhden tunnin ja harjoitus voi sisältää erilaisia elementtejä riippuen siitä, mitä osa-aluetta ryhmässä halutaan harjoitella. Harjoitus voidaan kuitenkin jakaa suurin piirtein neljään osaan. Ensin tehdään alkulämmittely, jolloin harjoittelijat herättelevät kroppansa ja valmistautuvat harjoitukseen. Sen jälkeen ohjaaja vetää nopeamman osion, jonka tarkoituksena on nostaa pulssi ja samalla harjoitella hieman kestävyyttä. Kolmas osio sisältää erilaisia lihaskuntoliikkeitä, jolloin harrastajat pääsevät harjoittamaan isompia lihaksiaan. Lopuksi rauhoitellaan koko kroppaa ja venytellään lihaksia.

Lopuksi voidaan todeta, että aerobicista on kehittynyt erittäin monipuolinen laji ja nykyään sitä voi harrastaa melkein kuka tahansa. Laji on vaihteleva ja sisältää erilaisia elementtejä. Jokainen voi valita itselleen sopivan aerobic-tunnin, jossa hän voisi kehittää taitojaan toivottuun suuntaan.