Olit siten innostunut triathlonista, squashista, tenniksestä tai mistä lajista tahansa, löydät yleensä samanhenkistä seuraa varsin helposti. Yleensä treenisaleilla ja -kentillä pyörii kuitenkin vakituinen ydinporukka, jonka lisäksi mukaan saattaa eksyä muutama uusi kokeilija silloin tällöin. Mutta mitä tulisi tehdä, jotta sen oman lajin pariin saisi houkuteltua uutta kiinnostunutta porukkaa?
Liikelahjoilla lisää mielenkiintoa
Kuvitellaanpa, että olet vaikkapa aloittanut pesäpalloklubin, joka kokoontuu kaksi kertaa viikossa. Mukana on muutama tuttu ja kaveri, mutta tietysti haluat, että kaikki lajista innostuneet löytävät mukaan. Avuksi voidaan ottaa sosiaalinen media, puskaradio ja tarvittaessa vaikka lyhtypylväisiin kiinnitettävät ilmoitukset. Mutta kun jokaisen uutisvirtaan soljuu jatkuvasti samantyyppistä informaatiota, saattaa olla, että oma ilmoituksesi menee yhden ihmisen ohitse useitakin kertoja tämän tarttumatta siihen. Siispä saatetaan tarvita jotakin muutakin. Näytteet ja muut ilmaistuotteet voivat olla oiva apu kiinnittää ihmisten mielenkiinto juuri sinun pesisklubiisi tai kuntosaliisi. Toimiva tuote herättää uteliaisuuden sen antajaa kohtaan. Voit esimerkiksi hankkia tietyn määrän sateenvarjoja ja jakaa niitä sateisena päivänä – joita suomessa riittää niin kesä- kuin talviaikaankin – ja tehdä sateenvarjottoman ihmisen iloiseksi ja saada urheiluseurasi, salisi tai klubisi nimen näkyville. Sateenvarjo on tarpeellinen kapistus, eikä monikaan heitä sateenvarjoa pois, sillä ikinä ei tiedä, milloin sitä saattaa tarvita. Se on siis liikelahja parhaimmillaan! Logolla varustettu tuote on paitsi hauska ja vastaanottajan mielenkiintoa lajia kohtaan varmasti lisäävä tuote, myös mainiota mainosta suuremmassakin mittakaavassa. Sen lisäksi, että lahjan saaja taatusti rekisteröi lajin tai seuran olemassa olon ja mitä luultavimmin myös kiinnostuu siitä, logo näkyy parhaimmillaan myös lukuisille muille ihmisille aina, kun tuote on käytössä. Tämäkin seikka puhuu mahdollisimman käytännöllisen lahjan puolesta: esimerkiksi lippiksestä, hupparista tai sateenvarjosta löytyvä logo pääsee varmasti suurtenkin ihmisjoukkojen ihailtavaksi.
Lajiin sopiva tuote
Kun kyseessä on urheiluklubin promoaminen liikelahjojen avulla, kannattaa myös miettiä, minkälaisiin tuotteisiin sen logon haluaa painaa. Esimerkiksi juomapullo on oiva paikka urheiluaiheiselle logolle, sillä tuote on tarpeellinen sekä aiheeseen sopiva. Urheiluseuran tai salin logoa ei ehkä kannata painattaa viinipullo-cooleriin, vaikka itse tuotteessa ei liikelahjana mitään vikaa olisikaan. Vaikka liikelahjojen käytännöllisyys ja aiheeseen sopivuus kannattaa pitää mielessä niitä valitessa, voi joskus toki lähteä hiukan hassuttelemaan. Tällainen humoristinen lähestymistapa sopii erityisesti kampanjoihin tai suuriin juhlapäiviin, kuten vappuun. Tällaisten karnevaalimaisten tapahtumien aikaan esimerkiksi hauska paperihattu saattaa olla oivallinen liikelahja – ei liian kallis, mutta varmasti huomattu. Jos lahjan vastaanottaja on tiedossa ja jopa tuttu henkilö, kannattaa tätä tietoa niin ikään käyttää hyödyksi juuri sopivan tuotteen valinnassa. Käyttäjän mieltymykset ja tarpeet huomioiden valikoitu mainostuote pääsee ahkeraan käyttöön ja ilahduttaa saajaansa huomattavasti todennäköisemmin kuin satunnainen tuote. Aina tällainen huomiointi ei tietenkään ole mahdollista, sillä vastaanottajaa ei välttämättä suuremmin tunneta tai tuotteita saatetaan tilata annettavaksi tai myytäväksi suurelle joukolle erilaisia ihmisiä. Näissäkin tapauksissa kannattaa kuitenkin mahdollisuuksien mukaan pohtia, mikä olisi juuri tälle henkilölle tai porukalle mahdollisesti mieluisa tuote. Erilaiset vaatteet ja asusteet ovat hyviä esimerkkejä tuotteista, joille suurimmalla osalla ihmisistä on varmasti käyttöä. Lyhyesti sanottuna, urheiluklubin, -salin tai -seuran promoaminen voi olla hauskaa ja yksinkertaista liikelahjoja apuna käyttäen. Kunhan pitää mielessä, että liikelahja sopii siihen tilaisuuteen, jossa sitä jaetaan ja on sellainen, että myös logo näkyy siitä.